The composers for the joint project between the Ears Open Society and the Hiss Quartet have been selected! Six composers were chosen through an anonymous call for scores held at the end of last year.
Excitingly, new pieces will be composed for the Hiss Quartet by Ears Open composers Antti Tolvi, Otto Nuoranne, Jaakko Kilpeläinen, Lasse Kallioniemi, Teemu Heinonen, and Preben Antonsen. The Hiss Quartet will premiere these new compositions commissioned for the joint project in a concert at Kansallissali in Helsinki on November 11, 2023.
The Hiss Quartet comprises young musicians based in Helsinki, Finland: Teuvo Taimioja (guitar), Manca Dornik (accordion), Artturi Aalto (cello), and Livia Schweizer (flute).
Please note, the majority of the biographies for these composers are primarily available in Finnish.
Korvat auki -yhdistyksen ja Hiss-kvartetin yhteisprojektin säveltäjät ovat valittu! Viime vuoden lopussa järjestetyn anonyymin teoshaun kautta yhteisprojektiin valikoitui kuusi säveltäjää. Hiss-kvartetille uudet teokset säveltävät Korvat auki -säveltäjät Antti Tolvi, Otto Nuoranne, Jaakko Kilpeläinen, Lasse Kallioniemi, Teemu Heinonen ja Preben Antonsen.
Hiss-kvartetti kantaesittää säveltäjiltä yhteisprojektiin tilatut uudet sävellykset konsertissa Kansallissalissa Helsingissä 11.11.2023. Hiss-kvartetti koostuu Helsingissä vaikuttavista nuorista muusikoista: Teuvo Taimioja (kitara), Manca Dornik (haitari), Artturi Aalto (sello) ja Livia Schweizer (huilu).
Antti Tolvi
Antti Tolvi on turkulainen äänitaiteilija ja esiintyjä. Antti on esiintynyt kolmella mantereella ja häneltä on julkaissut 14 soololevyä. Vuosina 2019-2022 Antti on pitänyt 15 yksityisnäyttelyä (joista 13 soolona) ja osallistunut 16 ryhmänäyttelyyn. Vapaus, rauha, kiitollisuus ja minimalistinen estetiikka huokuvat usein Antin teoksissa, joissa yhdistyvät ääni, valo, tuuli, vesi, kehon tuntemukset ja elävät visuaaliset elementit.
Teoksia on ollut esillä mm. Flow festivaali (2022), Rovaniemen Taidemuseo (2022), Helsinki Juhlaviikot (2021), Musica Nova -festivaalit (2021), Huuto Galleria HKI (2021), Helsinki Biennaali (Teemu Lehmusruusu -työryhmä 2021), Porin taidemuseo (2020), Titanik Gallery TKU (2019) ja Sinne Galleria HKI (2017). Antti on myös järjestänyt vuotuista äänitaidefestivaalia Kiilan äänipäivät Kemiönsaarella vuodesta 2014 lähtien ja TalviÄänipäivät Turku festivaalia 2022 lähtien.
Otto Nuoranne
Otto Nuoranne (s. 1991) on helsinkiläinen monialainen säveltäjä, musiikintekijä ja sellisti. Hän opiskelee tällä hetkellä sävellyksen maisteriohjelmassa Taideyliopiston Sibelius-Akatemialla ja työstää opintojen ohella monenlaisia musiikkiprojekteja, viime aikoina mm. taiderock-projekti Echoicin uutta musiikkia ja sellistiesiintymisiä rockyhtye Ursus Factoryn kanssa. Nuoranne tekee musiikin lisäksi töitä kääntäjänä.
Jaakko Kilpeläinen
Jaakko Kilpeläinen (s. 2000) on nykyisin Helsingin Kalliosta käsin vaikuttava orastava väkertäjä. Hän opiskelee säveltämistä Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa maisterivaiheen ensimmäistä vuotta. Sävellyksellisesti Kilpeläistä kiinnostaa rikkaat soinnit, joukkofunktionaalisuus sekä äänikeskeinen konstruktiointi. Yhteisprojektiin tilatun uuden teoksen dramaturginen intressi on kuvata ideologista polariteettia, sekä siitä seurannutta vastenmielistä antagonistista yhteiskuntaa.
Lasse Kallioniemi
Lasse Kallioniemi (s. 1977) kuvaa itseään seuraavasti: “Olen tamperelainen kitaristi ja säveltäjä. Koulutukseni musiikin saralla on muusikko/AMK pääaineena sävellys, runsaasti instrumenttiopintoja sekä taidemusiikin lisäksi opintoja jazz, kansanmusiikki ja rock-tyyleissä. Olen säveltänyt musiikkia monenlaisille kokoonpanoille ja myös monella eri tyylillä. Tonaalisuus ja vapaa-tonaalisuus ovat minulle ominaisinta , mutta välillä saatan heittäytyä minulle vähemmän tuttuihin ilmaisukeinoihin. Lempisäveltäjistäni voisin mainita Rautavaaran, Bela Bartokin ja Stravinskyn”.
Teemu Heinonen
Vastaavasti Tamperelainen Teemu Heinonen kuvaa taiteellisia intressejä ja itseään sanoin: “Säveltäjänä minua kiinnostaa erityisesti teoksen rakenne ja sisäinen logiikka. Sävellyksissäni on usein jonkinlainen prosessi, joka alkaa jollakin tavalla ja päätyy johonkin lopputulokseen. Prosessit saattavat olla paikallisia tai joskus ne ulottuvat koko sävellyksen ajalle. Nämä prosessit saattavat littyä esimerkiksi muotoon, rytmiikkaan tai säveltasomateriaaliin. Monet tekniikoistani olen opetellut itse, mutta olen opiskellut sävellystä mm. Sampsa Ertamolla sekä pianonsoittoa Sibelius-opistossa. Olin myös finalisti III Lasten ja nuorten Uuno Klami-sävellyskilpailussa. Tällä hetkellä opiskelen matematiikkaa Tampereen yliopistossa ja sävellän opintojeni ohessa. Minua kiinnostavat myös musiikin ja matematiikan väliset yhteydet”.
Preben Antonsen
Yhteisprojektin Yhdysvaltalainen säveltäjä Preben Antonsen kirjoittaa itsestään seuraavasti omalla äidinkielellään: “Preben Antonsen (b. 1991) grew up in Berkeley, California and graduated from Yale College in 2013, majoring in music and computer science. He has been composing since he was a small child, and studied composition with John Adams from 2001-2009. The San Francisco Symphony Youth Orchestra premiered his first orchestral work in March 2009. NPR’s program ‘From the Top’ featured Preben as a young composer in 2008.
From 2015-2020, Preben served as co-director and pianist of the San Francisco-based new music ensemble After Everything, which performs older music such as Bach, Ravel, and Stravinsky alongside Grisey, Crumb, Saariaho, Rautavaara, Harrison, Lindberg, Wolfe, Eastman, and the like. After Everything has also premiered three of his works, Instruments of Straw for string orchestra, A Basil Tale for soprano and mixed ensemble, and Voices from the Nettle-Path for eight double basses.
In 2017, Symphony Parnassus premiered his orchestral work What Wondrous Love, and chose him as their composer in residence for the 2018-2019 season, commissioning an additional work, Arthur Machen’s Childhood, premiered in June 2019. In August 2019 he was featured at the Cabrillo Music Festival in Santa Cruz, California, with Cristian Măcelaru conducting the premiere of Psalm Without Words.
Preben has also worked with virtuoso piano duo Christina and Michelle Naughton on two transcriptions of Adams’ music — the Second String Quartet, called Roll Over Beethoven in the new version — and Short Ride in a Fast Machine. Both are featured on their CD “American Postcard.” His arrangement of Short Ride has also been performed in Finland by Risto-Matti Marin and Emil Holmström.
Currently, Preben is a first-year Master’s student in composition at the Sibelius Academy, studying with Juhani Nuorvala”.